در راه

عصر انتروپوسن

سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۸:۳۲ ق.ظ


دوران های زمین شناسی از پرکامبرین شروع می شوند و تا دوران سوم زمین شناسی ادامه می یابند .


پرکامبرین خود به دو دوره آرکئن و پروتروزوییک تقسیم می شود و به 4600 میلیون سال قبل بر می گردد . درمورد دوران ارکئن اطلاعات چندانی در دست نداریم .

 در این دوران فرایندهای غالب در روی زمین بر تشکیل پوسته سخت متمرکز بود و نشانه ای برای شناسایی این دوران وجود ندارد. دوران پروتروزوییک با ظهور تریلوبیت ها شناخته میشوند.

دوران بعدی پالئوزوییک نامیده می شود به معنای دیرینه زیستی است و از6 زیر دوره تشکیل شده است. این دوران 590 میلیون سال پیش آغاز شد. در ابتدا زمین با دریایی کم عمق پوشیده شده بود و بی مهرگان آبزی موجودات اوایل این دوران بودند و به تدریج طی چند فرایند کوهزایی بخش هایی از زمین ازدریا خارج شد و خشکی هایی پدید آمد و رویش گیاهان و سخت شدن پوسته موجودات خشکی زی پا بر روی زمین گذاشتند.

مرز دوران اول و دوم به آرامی و در برخی نقاط  این سیاره قابل شناسایی نیست. دوران دوم، مزوزوییک "دوران میانه "نامیده می شود. 

در این دوران زمین از نظر ساختاری، زیست شناختی تغییرات زیادی داشت. دایناسورها پیدا و منقرض شدند. فرایندهای کوهزایی متعددی در زیر دوران های مزوزوییک روی داد و ریخت شناسی زمین بارها وبارها تغییر یافت. دریاها و حوضچه های قدیمی بسته شدند و حوضچه های جدید شکل گرفتند. 

این دوران به دوران اشتقاق قاره ها نیز شهرت دارد چرا که اوراسیا و گندوانا از یکدیگر جدا شدند و در ادامه اشتقاق هایی در هر دوی این قاره ها شاهد بودیم.

دوران سنوزوییک دوران سوم زمین شناسی و به نوزیستی شهرت دارد. دو زیر دوره ترشیاری و کواترنر دارد . با انقراض دایناسورها در اواخر مزوزوییک ، پستانداران مجال رشد و گسترش یافتند و جانداران غالب این دوران بودند. 

فعالیت های زمین شناختی در این دوران نیز افزایش یافت و کوهای هیمالیا، البرز،زاگرس، اند و آلپ از پیامد های آن هستند. دوران سنوزوییک دوران آتشفشانی نیز هست و در این دوران آتشفشان های بسیاری فعال بوده اند و محصول این فعالیتها رخداد انواع فلزات در این دوران است.

این دوران 66 میلیون سال طول می کشد و انسان در این دوران پا بر روی زمین می گذارد.

با پایان دورانهای زمین شناختی وارد عصر و دروانی می شویم که نام آنتروپوسن را بر آن گذاشته اند

دورانی که زمین آرامش نسبی خود را  واسطه دگرگونی ها , دگرشکلی ها و تکاپوهای زمینی تا حدودی پیدا کرده است.

و اکنون دوران این جنین ناتوان خود بزرگ بینی است که سعی در نادیده گرفتن این همه تلاش برای شکل گیری دارد و با سرعت سرسام آوری همه چیز را به هم می ریزد.

آنتروپوسن دوران انسان است. دوران آلودگی و نابودی سرزمین و سایر ساکنان این زمین سخاوتمند. باید امیدوار باشیم که زمین بر ما رحم کند. هر چند این سیاره زیبا و قدرتمند تنها ذره ای از این جهان سراسر ناشناخته است و راه خود را می رود.اما برای نسل ما مهمترین سیاره در این گیتی پهناور است.

شاید پس از آنتروپوسن شاهد دورانی بدون انسان باشیم و زمینی را ببینیم که سعی در ساختن دوباره خود دارد.

زمین را قدر نهیم چرا که تنها سیاره شناخته شده برای ما و سایر موجودات شناخته شده است.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۱۲/۲۲
  • ۴۹۶ نمایش
  • نفس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی